Tak Perlu Bersendirian

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.

 

Ada masanya kita merasa diri kita terlalu hebat dan gagah. Kalau boleh semua kerja pun kita nak lakukan sendirian.

Persoalannya sekarang ini bukanlah

Ayam atau Daging….

Tetapi kemampuan yang kita miliki tetap ada batasnya.

Aku teringat teguran Itachi Uchiha kepada Naruto dalam salah satu episod manga ( animasi masih belum keluar lagi). Itachi Uchiha sebenarnya telah mati dibunuh oleh adiknya sendiri iaitu Sasuke Uchiha namun dihidupkan kembali menerusi jutsu Edo Tensei – Kabuto.

Ketika itu Naruto berkeras ingin menyelamatkan dunia ninja sendirian tanpa bantuan sesiapa pun unuk berdepan dengan teknik jutsu Edo Tensei tersebut

‘no matter how powerful you become, never try to shoulder everything alone. Otherwise you will undoubtedly fail’

maksudnya :

Walau sehebat mana pun diri anda, jangan cuba selesaikan semua perkara bersendrian. Ataupun anda berkemungkinan menemui kegagalan.

Setiap daripada kita pasti ada pendorong untuk mengerakkan kita ke arah kejayaan. Bertindak sesuatu bersendiri bukan sahaja mampu mengundang kegagalan tetapi juga mampu menimbulkan rasa ego dan sombong jika kita berjaya melakukannya.

Jika berkeinginan untuk bersendirian juga.. Jangan lupakan Yang Maha Esa. Sesungguhnya Allah sememangnya sebaik tempat meminta pertolongan.

 

 

 

Post Popularity 22.64%  
Popularity Breakdown
Views 2.17%  
Comments 43.1%  

Comments

Tak Perlu Bersendirian — 25 Comments

  1. Saya ini suka bekerja seorang diri berbanding berkumpulan kerana tidak berkenan kalau tugas yang dipertanggungjawab kepada orang tidak dilaksana tidak memuaskan. Baik saya buat sendiri. Hati pun tidak sakit.

    p/s: Commentluv bro ada masalah.

    • @akubiomed,
      sebenarnya saya juga salah seorg yg tak suka nak bergantung ngan org lain..tetapi sedikit sebyk saya mmg ikut nasihat ni… jika tak bergantung pada org lain pun..kita jgn lupakan siapa diri kita dan kita masih juga hamba Allah

  2. Best betul ayat2 yg bro ambil ni…mmg layan betul ngn naruto ni..salah satu sbbnye ada motivasi yg byk =)

    Pasal tu, kebergantungan kita pada org kadang2 buat kita nampak lemah, padahal kita hidup saling melengkapi. Tapi kalau pelengkap sering buat masalah dan sakitkan hati, contohnya macam bro AB cakap kat atas, kita lebih selesa utk memilih sendirian…

    Cukuplah Allah sebagai penolong kita yg paling baik =)

    Terima kasih bro utk entri ni…yeahhhh!

    • @hafizmd,
      kebergantungan kita pada org berdasarkan keupayaan kita sendiri.

      sebenarnya ada sedikit kata tambahan dari itachi…
      jika kita terlalu bergantung pada diri sendiri dgn niat untuk menunjuk2… akan menjadikan kita ego atau makhluk yg lupa diri.

  3. Wau guna ayat dari Naruto tu..
    Itachi memang cool..
    eh kang melalut pula//
    yup.. kita kena bercampur.. masalah tak boleh selesai sendiri.. <– pesanan untuk diri sendri

    • @zool,
      itachi mmg cool.
      nampaknya itachi dan sasuke berkerjasama dlm menentang kabuto.

      asalkan teman seperjuangan kita berkemampuan ..maka setiap rintangan pasti akan dpt diatasi bersama

  4. saya mana2 blh jer tpi asla yg berkumpulan tak sekepala tu yg bt mlas2 jer hee..tapi syukur alhamdulillah bila masa nak habis fainak projek bt sndri2 bru rasa lega..klu bt berkumpulan mmg byk ragam, masalh…curik tulang jer heeee

  5. sebenarnya tak kira kerja apa yg kita bt kita mesti berdoa dan mtk pertolongan dariNYA. tanda kita sbnya tdk bersendri.. moga2 kerj ayg d lakukan akan berjalan lancar

  6. ilustrasu lukisan dna gerak gaya dia mmg mnrik dulu masa kelas seni guru suruh beli buku, kaji aimate punya gerakan, olahan warna hurm…ada juga tgok dam masuk dlm otk pala masa tu hee…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge